MAGYAR ASZTRONAUTIKAI TÁRSASÁG


Székhely/levelezés: 1044 Budapest, Ipari park u. 10.
Tel: (30) 585-0867
Számlaszám: 10700024-49478701-51100005
Adószám: 19011084-1-41
iroda@mant.hu
utolsó frissítés: 2018.11.12
:: kezdőlap :: :: akadálymentesített :: :: english ::


 PARTNEREINK
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  

Lapszemle: Aero Magazin szeptember (2018.09.05.)

Az Aero Magazin 2018. szeptemberi számában megjelent űrkutatási vonatkozású cikkeket ajánljuk.

Csapásmérés tízszeres hangsebességgel – Titkok szivároghattak ki Oroszországból (meruk)

Hiper-hangsebességgel (egy tízszeres, majd egy hússzoros hangsebességgel) repülő orosz csapásmérő rakéták sikeres tesztelését jelentette be Putyin orosz államfő. Ez a sebesség már a kozmikus eszközök képességének nagyságrendjéhez közelít, és bár még éppen nem a száz kilométeres magasság fölötti e csapásmérők röppályája, a katonai repülőkénél már jóval magasabb. És persze ezek az eszközök nukleáris robbanófejjel is felszerelhetőek. A cikk ugyanakkor beszámol arról a botrányról is, amely szerint a Roszkoszmosz űrkutatási hivatalból bizonyos vezetők távoztak, illetve bűnügyi eljárás keretében házkutatásokat is tartottak. Néhány szó elhangzik az Egyesült Államok hasonló űrhadviselési törekvéseiről is. A cikket színesítő képek inkább félelmet ébresztőek, mintsem szépnek mondhatóak… (Itt jegyezzük meg, hogy a cikk önmagában véve nem űrhír, ám igencsak hajaz a kis cikkek között alább ismertetett „Kozmikus haderő” című rövid űrhír tartalmára.)

Elon Musk és a SpaceX – Mennyire nemzetközi a Nemzetközi Űrállomás? (Horváth András Ferenc)

Rövid szakmai életrajz vezeti be az írást: hogyan lett az ifjú érdeklődőből önálló hordozóeszköz-fejlesztővé. Az út Moszkván át, a bolygóközi űrszondákat sikerrel indító NPO Lavocskin cégen keresztül vezetett, bár érdemi üzleti eredménnyel nem járt. E sikertelen moszkvai üzleti kísérletet követően Elon Musk saját céget alapított, amelyhez ütőképes gárdát toborzott. Mára ez a vállalkozás több, nagy teljesítményű hordozórakétát konstruált, döntő mértékben sikeres indításokkal. Korszerű elv az újabb hordozóknál, hogy az első fokozat platformra érkezik vissza, majd újra fölhasználható. A Falcon–9 hordozórakéta a legsikeresebb, az ISS-hez is szállított már többször terhet. További terv, hogy űrhajósok utaztatására fejlesztenek ki eszközt, amivel az orosz űrhajók már ki is válthatók. A Dragon űrhajó – amely egyelőre még fejlesztés alatt van – ígéretes e szempontból. Sok színes kép és magyarázó ábra is tarkítja a cikket.

Tesztelik a fékernyő-rendszert – Készül a SpaceX Crew Dragon emberes űrhajó (H. A. F.)

Voltaképpen az előző cikk folytatása is lehetne: előrehaladott kísérleti stádiumban van a hét személyesre tervezett űrhajó. Sikerrel tesztelték a fékernyők rendszerét, illetve egy űrhajósnő is gyakorol már a szimulátorban… Ha az idei próbák eredménnyel járnak, jövőre indulhat az első személyzet az ISS-hez. Megjegyzendő még, hogy a konkurens Boeing is hasonló módon próbálkozik. Három színes kép a melléklet.

— o —

Kisebb cikkek – amelyekhez az Űrvilág cikkeit is felhasználták (H. A. F. szerkesztésében):

A SpaceX az élre tör – örvendetesen növekszik a cég megbízásainak száma – ez egyben anyagilag előnyös konkurencia az orosz űrhajókkal szemben;

Kozmikus haderő – Trump amerikai elnök bejelentette az USA űr-haderejének megalakítását;

A Parker napszonda – sikerrel indult el a napszonda, amely kalandos manővereket követően rekordközelségbe kerül csillagunk felszínéhez. A több színes képpel és magyarázó rajzzal kibővített cikk részletezi a szonda adatait, felszereltségét és a kutatási célokat;

A Hayabusa–2 a Ryugunál – jelenleg 1-2 km-re van már csak a nagyjából 900 m-es, „szögletes” kisbolygó felszínétől a szonda, amely – a remények szerint – talajmintát hoz majd vissza a Földre. Egyben egyéb alapos kutatómunka is folyik az orbiter fedélzetéről. A minta visszaérkezése 2020-ra várható. Két színes kép a melléklet.

Az Aero Magazin honlapja

(Összeállította: Bán András)