MAGYAR ASZTRONAUTIKAI TÁRSASÁG


Székhely/levelezés: 1044 Budapest, Ipari park u. 10.
Tel: (30) 585-0867
Számlaszám: 10700024-49478701-51100005
Adószám: 19011084-1-41
iroda@mant.hu
utolsó frissítés: 2019.11.18
:: kezdőlap :: :: akadálymentesített :: :: english ::


 PARTNEREINK
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  

Diákpályázat - Éltető csillagunk, a Nap

Bolygórendszerünk központi csillaga, a Nap különös jelentőséggel bír a Föld számára. Végső soron a Napból kisugárzott energia segítségével zajlanak a földi életfolyamatok, az működteti bolygónk időjárási rendszereit. A napenergia a legnagyobb mennyiségben rendelkezésünkre álló megújuló energiaforrás, amit jelenleg még igen kis mértékben hasznosítunk közvetlenül. A Nap aktivitásának olykor káros hatásai is lehetnek. A központi csillagunkból felénk irányuló részecskesugárzástól, a napszéltől jórészt megvéd ugyan bennünket bolygónk mágneses védőpajzsa, de az erősebb napkitörések megzavarhatják a Föld körül keringő fontos műholdrendszerek működését, mágneses viharokat okozhatnak. Az emberiség az űrkutatás kezdete óta vizsgálja űreszközökkel a Napot és az űridőjárást, vagyis a napszél és a Föld bonyolult kölcsönhatását. 2018-ban indult útjára az amerikai Parker-űrszonda, amely a legjobban megközelíti a Napot. 2020-ra várható az európai Solar Orbiter felbocsátása. A Nap és az űridőjárás kutatásával kapcsolatban számos érdekes témát dolgozhatsz fel, példaként felsorolunk itt néhányat.

– Hogyan működik a Nap? Milyen lehetett a múltja és milyen lesz a jövője?
– Milyen veszélyekkel járhatnak a Napból érkező nagyenergiájú töltött részecskék?
– Miben segíti és miben akadályozza a Nap az emberek bolygóközi űrutazását?
– Mi az a napvitorlás, hogyan működik, mire használható?
– Hogyan segíthetik a jövőben az űreszközök a napenergia még jobb hasznosítását a Földön?
– Mutass be egy vagy több kiválasztott, a Nap vagy az űridőjárás kutatásában jeleskedő űreszközt!

Ilyen és ehhez hasonló témákban várjuk ötleteidet, pályamunkádat!

Írj! Alkoss! Készíts! Vágj! Kísérletezz! Programozz!

Kik? 11–14 éves, 15–18 éves diákok, egyénileg vagy csapatban!
Határidő: Töltsd fel alkotásodat elektronikusan a MANT honlapján 2020. február 2-ig!

Nyeremények: Felejthetetlen élmények a MANT Űrtáborban – egy hetes ingyenes táborozás; VIP látogatás űrkutatással foglalkozó budapesti intézményben, könyvnyeremények
Részvételi feltételek: A pontos részvételi feltételeket a részletes pályázati felhívás tartalmazza.

Nyeremények

A 11–14 éves korcsoportban a három legjobb pályamű szerzője értékes könyvjutalomban részesül. Az első öt legjobb pályamunkát beadó fiatal jutalma egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben.
Az érvényes pályamunkát beadó, a MANT Űrtábor életkori előírásainak megfelelő pályázók elnyerik a 2020-as MANT Űrtáborban való kedvezményes részvétel lehetőségét. (A MANT Űrtáborról információk a http://www.mant.hu/urtabor címen találhatóak.)

A 15–18 éves korcsoportban a legjobb pályaművet benyújtó diák térítésmentesen vehet részt a 2020-as MANT Űrtáborban. A második helyezettnek a részvételi díj 50%-át elengedjük, a harmadik helyezettnek a részvételi díj 33%-át engedjük el.
Az első öt legjobb pályamunkát beadó fiatal jutalma egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben.
Az érvényes pályamunkát beadó, a MANT Űrtábor életkori előírásainak megfelelő pályázók elnyerik a 2020-as MANT Űrtáborban való kedvezményes részvétel lehetőségét. (A MANT Űrtáborról információk a http://www.mant.hu/urtabor címen találhatóak.)

A látássérült pályázók közül a legjobb pályaművet benyújtó három fiatal egy exkluzív látogatáson vehet részt egy budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézményben. Ezt a lehetőséget a MANT az „Informatika a Látássérültekért” Alapítvánnyal közösen hirdeti meg.
Az érvényes pályamunkát beadó összes látássérült pályázó elnyeri a MANT ifjúsági tagságát, az esedékes tagdíj összegét a 2020. évre elengedjük.

A díjakat mind egyéni, mind csapat kategóriában átadjuk.

A fentiek csupán a tájékoztatást szolgálják, a pontos részleteket a pályázati felhívás tartalmazza.

A pályázati felhívás itt olvasható.
A pályázati felhívás letöltése PDF formátumban.

Pályázat beadása:
Az alkotásokat ezen a linken tudod feltölteni.

Ahhoz, hogy feltölthesd az alkotásodat/alkotásaidat (vagy az általad képviselt csapat alkotását/alkotásait), először regisztrálnod kell, amit ezen az oldalon tudsz megtenni. Utána a regisztráció során megadott felhasználónév-jelszó pár segítségével be tudsz jelentkezni a rendszerbe, és fel tudod tölteni az alkotásaidat.

FONTOS információk:

A D, E, F feladat választása esetén a videót a Youtube-ra kell feltölteni. A Youtube-videó linkjét be kell másolni egy szövegfájlba, és azt a szövegfájlt (amely csak a linket tartalmazza) fel kell tölteni a mi rendszerünkben a megadott határidőig.

Csapat regisztrációja esetén a csapatvezetőnek kell regisztrálnia és megadnia a különböző adatait, a regisztráció végén pedig meg kell adnia a csapat többi tagjának a nevét. A csapat korcsoportja a legidősebb csapattag korcsoportja lesz.

Ha valaki nem csapatként regisztrál, akkor a csapatnév és csapattagok nevei részt hagyja üresen.




Beérkezett kérdések és válaszok:

Lehet-e a pályamunkában olyan anyagot (kép, videó, zene) felhasználni, melyre szerzői licencjogok vonatkoznak, és/vagy nem a sajátom (pl. Google Images, űrügynökségek weboldala, YouTube)?

A pályázati munkákhoz bármilyen képi, hang- vagy mozgóképes anyag csak a szerzői licencjogok betartása mellett használható fel. Amennyiben nem saját anyagot is fel szeretnél használni, akkor nyugodt szívvel tudjuk ajánlani az Európai Űrügynökség és a NASA honlapjait (képgalériáit, videótárait). Az ott közzétett anyagok általában megkötés nélkül felhasználhatóak, de a korrekt eljárás az, ha minden kép ill. videó esetén feltünteted a forrást. A szerzői jogi kérdésekről az ESA és a NASA angol nyelvű leírásai adnak pontos tájékoztatást.

Ha az A feladatot választom, egy kérdésre válaszoljak, vagy akár többre is lehet?

Semmi akadálya, hogy az A feladat keretében a témakörök közül akár többet is feldolgozzon valaki egy adott dolgozaton belül. A kiírásban megadott témakörök inkább segítségül vannak felsorolva. Így még akár olyan téma is elképzelhető a dolgozathoz, amelyet a pályázó talál ki, a pályázat fő témájához (a holdraszállás 50. évfordulójához) kapcsolódik, de egyébként nincs tételesen felsorolva a kiírásban.




Lezárult pályázataink:

Az Apollo–11 holdraszállásának 50. évfordulója (2018/2019-es tanév)

A 2018/2019-es tanévre kiírt Az Apollo–11 holdraszállásának 50. évfordulója pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

Játék és sport a világűrben (2017/2018-as tanév)

A 2017/2018-as tanévre kiírt Játék és sport a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

Takarítás a világűrben (2016/2017-es tanév)

A 2016/2017-es tanévre kiírt Takarítás a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

A Marson messze túl (2015/2016-os tanév)

A 2015/2016-os tanévre kiírt A Marson messze túl pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

Egy nap műholdak nélkül (2014/2015-ös tanév)

A 2014/2015-ös tanévre kiírt Egy nap műholdak nélkül pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria az eredményhirdetésről

Űrturizmus – civilek a világűrben (2013/2014-es tanév)

A 2012/2013-as tanévre kiírt Űrturizmus – civilek a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Célpont a Mars (2012/2013-as tanév)

A 2012/2013-as tanévre kiírt Célpont a Mars pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Kisbolygó-látogatások (2011/2012-es tanév)

A 2011/2012-es tanévre kiírt Kisbolygó-látogatások pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Ember az űrben - Gagarin öröksége (2010/2011-es tanév)

A 2010/2011-es tanévre kiírt Ember az űrben - Gagarin öröksége pályázatunk
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Ugródeszka: a Hold (2009/2010-es tanév)

A 2009/2010-es tanévre kiírt Ugródeszka: a Hold pályázatunk
A diákpályázat eredménye
Beszámoló az ELTE Bolygótudományi Napról, amely keretében átadtuk a díjakat
Képgaléria

További diákpályázataink
1991 Mire jó a világűr és milyen lehetőségeket nyújt hazánknak és az emberiségnek
1993 Miért és miben hasznos számunkra az űrkutatás
1994 Az első holdraszállás 25. évfordulója alkalmából
1995 Küldetés a Föld bolygóra
1996 Az ember és a világűr
1997Automaták vagy emberek a világűrben?
1998 Kedvenc bolygóm
1999 A jövő Apollói
2000 Találkozunk a Nemzetközi Űrállomáson
2001 Jövőnk a Naprendszerben
2002 Magyarország és a Világűr
2003 100 éves a repülés és az űrrepülés
2004 Te mit kutatnál bolygórendszerünkben?
2005 Én és a világűr
2006 Kedvenc égitestem
2007 A jövő űrhajózása - emberes űrrepülés a 21. században
2008 Európa a világűrben