MAGYAR ASZTRONAUTIKAI TÁRSASÁG


Székhely/levelezés: 1044 Budapest, Ipari park u. 10.
Tel: (30) 585-0867
Számlaszám: 10700024-49478701-51100005
Adószám: 19011084-1-41
iroda@mant.hu
utolsó frissítés: 2019.01.19
:: kezdőlap :: :: akadálymentesített :: :: english ::


 PARTNEREINK
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  

Diákpályázat - Az Apollo–11 holdraszállásának 50. évfordulója

Magyar idő szerint 2019. július 21-én lesz fél évszázada, hogy az emberiség első esetben egy másik égitestre lépett. Ugyanakkor nem sokkal később az Apollo-program végével megszűntek a holdutazások. Napjainkban viszont újra egyre többen tesznek komoly erőfeszítéseket, hogy ember léphessen égi kísérőnkre. Ezen évforduló kapcsán rengeteg kérdés merülhet fel. Mit gondolsz, milyen lehetett a 12 űrhajósnak a Hold felszínén? Mit mértek meg? Te mit mérnél meg a Holdon? Honnan vannak a holdkőzeteink? Mit tudtunk meg belőlük? Milyen érvekkel tudod alátámasztani a kételkedők számára, hogy a holdraszállás tényleg megtörtént? Szerinted miért nem járt azóta ember a Holdon? Milyen egészségügyi és egyéb veszélyeket rejt a tartós űrbéli, holdi (vagy akár később a marsi) életvitel? Napjainkban milyen orvosi, mérnöki és egyéb tudományos kérdések várnak megválaszolásra? Milyen lesz szerinted a következő holdraszállás? Hogyan képzeled el a jövőbeli holdi bázisokat, városokat, a Hold körül keringő űrállomásokat és műholdrendszereket? Hogyan fog kinézni szerinted a holdi lakosok mindennapja? Milyen jogi kihívások állnak még előttünk a Hold birtokba vétele előtt?

Ilyen és ehhez hasonló témákban várjuk ötleteidet, pályamunkádat!

Írj! Alkoss! Készíts! Vágj! Kísérletezz! Programozz!

Kik? 11–14 éves, 15–18 éves diákok, egyénileg vagy csapatban!
Határidő: Töltsd fel alkotásodat elektronikusan a MANT honlapján 2019. február 15-ig!
Nyeremények: Felejthetetlen élmények a MANT Űrtáborban – egy hetes ingyenes táborozás; VIP látogatás budapesti űrkutatással foglalkozó intézményben, könyvnyeremények
Részvételi feltételek: A pontos részvételi feltételeket a részletes pályázati felhívás tartalmazza.

Nyeremények

A 11–14 éves korcsoportban a három legjobb pályamű szerzője értékes könyvjutalomban részesül. Az első öt legjobb pályamunkát beadó fiatal jutalma egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben.
Az érvényes pályamunkát beadó, a MANT Űrtábor életkori előírásainak megfelelő pályázók elnyerik a 2019-es MANT Űrtáborban való kedvezményes részvétel lehetőségét. (A MANT Űrtáborról információk a http://www.mant.hu/urtabor címen találhatóak.)

A 15–18 éves korcsoportban a legjobb pályaművet benyújtó diák térítésmentesen vehet részt a 2018-as MANT Űrtáborban. A második helyezettnek a részvételi díj 50%-át elengedjük, a harmadik helyezettnek a részvételi díj 33%-át engedjük el.
Az első öt legjobb pályamunkát beadó fiatal jutalma egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben.
Az érvényes pályamunkát beadó, a MANT Űrtábor életkori előírásainak megfelelő pályázók elnyerik a 2019-es MANT Űrtáborban való kedvezményes részvétel lehetőségét. (A MANT Űrtáborról információk a http://www.mant.hu/urtabor címen találhatóak.)

A látássérült pályázók közül a legjobb pályaművet benyújtó három fiatal egy exkluzív látogatáson vehet részt egy budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézményben. Ezt a lehetőséget a MANT az „Informatika a Látássérültekért” Alapítvánnyal közösen hirdeti meg.
Az érvényes pályamunkát beadó összes látássérült pályázó elnyeri a MANT ifjúsági tagságát, az esedékes tagdíj összegét a 2019. évre elengedjük.

A díjakat mind egyéni, mind csapat kategóriában átadjuk.

A fentiek csupán a tájékoztatást szolgálják, a pontos részleteket a pályázati felhívás tartalmazza.

A pályázati felhívás itt olvasható.
A pályázati felhívás letöltése PDF formátumban.

Pályázat beadása:
Az alkotásokat ezen a linken tudod feltölteni.

Ahhoz, hogy feltölthesd az alkotásodat/alkotásaidat (vagy az általad képviselt csapat alkotását/alkotásait), először regisztrálnod kell, amit ezen az oldalon tudsz megtenni. Utána a regisztráció során megadott felhasználónév-jelszó pár segítségével be tudsz jelentkezni a rendszerbe, és fel tudod tölteni az alkotásaidat.

FONTOS információk:

A D, E, F feladat választása esetén a videót a Youtube-ra kell feltölteni. A Youtube-videó linkjét be kell másolni egy szövegfájlba, és azt a szövegfájlt (amely csak a linket tartalmazza) fel kell tölteni a mi rendszerünkben a megadott határidőig.

Csapat regisztrációja esetén a csapatvezetőnek kell regisztrálnia és megadnia a különböző adatait, a regisztráció végén pedig meg kell adnia a csapat többi tagjának a nevét. A csapat korcsoportja a legidősebb csapattag korcsoportja lesz.

Ha valaki nem csapatként regisztrál, akkor a csapatnév és csapattagok nevei részt hagyja üresen.




Beérkezett kérdések és válaszok:

Lehet-e a pályamunkában olyan anyagot (kép, videó, zene) felhasználni, melyre szerzői licencjogok vonatkoznak, és/vagy nem a sajátom (pl. Google Images, űrügynökségek weboldala, YouTube)?

A pályázati munkákhoz bármilyen képi, hang- vagy mozgóképes anyag csak a szerzői licencjogok betartása mellett használható fel. Amennyiben nem saját anyagot is fel szeretnél használni, akkor nyugodt szívvel tudjuk ajánlani az Európai Űrügynökség és a NASA honlapjait (képgalériáit, videótárait). Az ott közzétett anyagok általában megkötés nélkül felhasználhatóak, de a korrekt eljárás az, ha minden kép ill. videó esetén feltünteted a forrást. A szerzői jogi kérdésekről az ESA és a NASA angol nyelvű leírásai adnak pontos tájékoztatást.

Két kérdésem lenne az Apollo-11 50. évfordulójáról szóló diákpályázatukkal kapcsolatban. Az egyik az, hogy ha valaki esetleg több feladatot választ és alkot meg, azt önök elfogadják? A másik kérdésem pedig az, hogy az elfogadható, hogy ha esetleg valaki egy adott feladatban több példányt készít, több kérdést körbejárva (pl. több videót készít)?

A pályázati kiírás szövege így fogalmaz: „Egy pályázó több feladatot is megoldhat, ebben az esetben a helyezési sorrend megállapításánál a legjobban sikerült feladatmegoldását vesszük figyelembe. (Több feladat megoldása esetén a legjobb feladat számít, a különböző feladatok részpontszámai nem adhatók össze.)” Vagyis lehet több feladatot küldeni, azokat mind külön-külön pályázatként értékeli a zsűri, de csak az számít majd bele a versenybe, amelyik közülük a legjobb lesz - a többi nem adódik hozzá az értékeléskor. Ennek értelmében akár több videó is készülhet, de azok sem együtt számítanak. Talán érdemes megfontolni, hogy ha a kisebb videók témáját akár lazán, de fel lehet fűzni egy közös gondolatra, akkor jobb belőlük egyetlen, hosszabb videót összerakni. Így tulajdonképpen „összeadódhat” a munka, ha csak egy pályázat lesz belőle. (Persze az összesített videó hossza se legyen több 10 percnél, ahogy az követelményként a kiírásban szerepel.) Míg a több kisebb videó esetében csak a legjobb számít majd közülük a versenybe, a többi „elvész”.

Ha az A feladatot választom, egy kérdésre válaszoljak, vagy akár többre is lehet?

Semmi akadálya, hogy az A feladat keretében a témakörök közül akár többet is feldolgozzon valaki egy adott dolgozaton belül. A kiírásban megadott témakörök inkább segítségül vannak felsorolva. Így még akár olyan téma is elképzelhető a dolgozathoz, amelyet a pályázó talál ki, a pályázat fő témájához (a holdraszállás 50. évfordulójához) kapcsolódik, de egyébként nincs tételesen felsorolva a kiírásban.




Lezárult pályázataink:

Játék és sport a világűrben (2017/2018-as tanév)

A 2017/2018-as tanévre kiírt Játék és sport a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

Takarítás a világűrben (2016/2017-es tanév)

A 2016/2017-es tanévre kiírt Takarítás a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

A Marson messze túl (2015/2016-os tanév)

A 2015/2016-os tanévre kiírt A Marson messze túl pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye

Egy nap műholdak nélkül (2014/2015-ös tanév)

A 2014/2015-ös tanévre kiírt Egy nap műholdak nélkül pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria az eredményhirdetésről

Űrturizmus – civilek a világűrben (2013/2014-es tanév)

A 2012/2013-as tanévre kiírt Űrturizmus – civilek a világűrben pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Célpont a Mars (2012/2013-as tanév)

A 2012/2013-as tanévre kiírt Célpont a Mars pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Kisbolygó-látogatások (2011/2012-es tanév)

A 2011/2012-es tanévre kiírt Kisbolygó-látogatások pályázatunk felhívása
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Ember az űrben - Gagarin öröksége (2010/2011-es tanév)

A 2010/2011-es tanévre kiírt Ember az űrben - Gagarin öröksége pályázatunk
A diákpályázat eredménye
Képgaléria

Ugródeszka: a Hold (2009/2010-es tanév)

A 2009/2010-es tanévre kiírt Ugródeszka: a Hold pályázatunk
A diákpályázat eredménye
Beszámoló az ELTE Bolygótudományi Napról, amely keretében átadtuk a díjakat
Képgaléria

További diákpályázataink
1991 Mire jó a világűr és milyen lehetőségeket nyújt hazánknak és az emberiségnek
1993 Miért és miben hasznos számunkra az űrkutatás
1994 Az első holdraszállás 25. évfordulója alkalmából
1995 Küldetés a Föld bolygóra
1996 Az ember és a világűr
1997Automaták vagy emberek a világűrben?
1998 Kedvenc bolygóm
1999 A jövő Apollói
2000 Találkozunk a Nemzetközi Űrállomáson
2001 Jövőnk a Naprendszerben
2002 Magyarország és a Világűr
2003 100 éves a repülés és az űrrepülés
2004 Te mit kutatnál bolygórendszerünkben?
2005 Én és a világűr
2006 Kedvenc égitestem
2007 A jövő űrhajózása - emberes űrrepülés a 21. században
2008 Európa a világűrben